In onze blog van februari hebben we diverse subsidies en regelingen voor 2025 uitgelicht. Nu focussen we ons specifiek op de SPRILA-subsidie voor laadpalen. Waarom deze focus? Omdat de vraag naar elektrische voertuigen snel toeneemt, wat een grotere behoefte aan geschikte laadinfrastructuur bij bedrijven creëert.
Ben je als ondernemer van plan om te investeren in laadstations voor elektrische voertuigen op je eigen of gehuurde terrein? De SPRILA (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven) subsidie biedt aantrekkelijke financiële voordelen om deze stap te maken.
Vanaf 2025 zullen er enkele belangrijke wijzigingen zijn in de voorwaarden en de hoogte van de subsidies. In deze blog lees je wat de belangrijkste wijzigingen zijn en leggen we uit hoe je als bedrijf de subsidie kan aanvragen.
Wat is er anders in 2025?
- Ondernemers hebben nu ook de mogelijkheid om subsidie te ontvangen voor een duo-laadpaal bij AC-laadstations.
- Subsidie is beschikbaar voor laadstations met een geïntegreerde batterij en een C-waarde groter dan 0,25.
- MKB-bedrijven hebben nu de mogelijkheid om een MKB-toets of een MKB-verklaring in te dienen.
- De eerdere eis dat AC-laadstations vanaf 11 kW minimaal vier laadpunten moeten hebben voor subsidie, is gewijzigd naar een minimale subsidievereiste van €2.500 per aanvraag.
- Grote bedrijven kunnen maximaal 20% subsidie krijgen en MKB-bedrijven maximaal 40% subsidie.
- De laadstations moeten minimaal 2 jaar gebruikt worden.

Wat is het budget voor de SPRILA-subsidie?
Het budget van ruim €60 miljoen is verdeeld onder de volgende categorieën:
| Activiteit | Budget |
| AC-laadstations | €10.000.000 |
| DC-laadstations (geen OV-concessiehouders of touringcars) | €35.402.000 |
| DC-laadstations + stationaire batterij (OV) | €9.000.000 |
| Stationaire batterij (geen OV-concessiehouders of touringcars) | €6.550.000 |
Voor wie is deze SPRILA-subsidie?
- Ondernemers met een KVK-inschrijving in Nederland.
- Concessiehouders van openbaar vervoer.
Een consessiehouder is een vervoerder met een vergunning voor openbaar vervoer. - Exploitanten van laadinfrastructuur voor eigen voertuigen en voertuigen van werknemers.
Waarvoor krijg ik subsidie?
Je kunt subsidie krijgen voor een deel van de kosten voor de installatie van laadinfrastructuur van elektrische voertuigen, die je plaatst op je eigen terrein of een terrein dat je huurt en niet altijd openbaar toegankelijk is. Ook kun je tegelijkertijd subsidie aanvragen voor een stationaire batterij. Dit kan allemaal via één en hetzelfde aanvraagformulier.
De voorwaarden voor het krijgen van de SPRILA-subsidie zijn:
- De laadinfrastructuur wordt geïnstalleerd op eigen of gehuurd terrein dat niet voor het publiek toegankelijk is.
- De subsidieaanvraag bedraagt minimaal €2.500.
- De laadstations moeten minimaal 2 jaar gebruikt worden.
Hoeveel subsidie kan ik krijgen?
Op de website van de RVO vind je een rekentool om te bepalen of je in aanmerking komt voor meer of minder dan €25.000 subsidie. Dit is belangrijk om het moment te bepalen waarop je de subsidie aanvraagt. Houd er rekening mee dat de subsidie minimaal €2.500 is per locatie.
Krijg je minder dan €25.000 subsidie? Zorg eerst voor de aanleg van de laadinfrastructuur en dien vervolgens je subsidieaanvraag in.
Krijg je meer dan €25.000 subsidie? Vraag de subsidie aan met een nog niet ondertekende offerte, voordat je de opdracht verstrekt en de werkzaamheden laat starten.
Wanneer kan ik de subsidie aanvragen?
Vanaf 12 maart 09:00 kan je de aanvraag in Mijn RVO klaarzetten. De subsidie kan vanaf 25 maart 09:00 tot en met 19 december 12:00 worden aangevraagd.
Hulp nodig?
Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij je subsidieaanvraag? Bij Protium hebben we ruime ervaring met het indienen van diverse subsidieaanvragen.
Of wil je graag samen met ons een laadplein realiseren? Kijk vooral eens op onze laadpalen pagina om te zien hoe wij dit samen met jou kunnen aanpakken!
Neem gerust contact met ons op als je hulp nodig hebt bij het aanvragen van subsidies of meer informatie wilt over een laadplein bij jouw bedrijf.



